Potřebujete rychlost, nebo nosnost? Jak vybrat letní pneumatiky
Nejsou povinné, ale vyplatí se. Správně vybrané letní pneumatiky zaručují vyšší bezpečnost, přináší pohodlnější jízdu a dlouho vydrží. Nabídka pneumatik je široká a vyznat se v nich chce trochu praxe. Každá má totiž jiné vlastnosti a každému řidiči bude vyhovovat trochu jiné obutí. Následující tipy poradí, na co se při výběru pneumatik zaměřit.Povinnost používat zimní pneumatiky při špatných podmínkách končí s 31. březnem. To je také doby, kdy si spousta řidičů uvědomí, že dezén jejich letních pneumatik už neodpovídá povinné hloubce 1,6 mm a poohlížejí se po novém letním obutí.
Základní rada pro výběr letních pneumatik říká, nejdřív se podívejte do velkého technického průkazu. V něm totiž najdete přesnou technickou specifikaci, kterou při výběru letních pneumatik musíte dodržet. Zjistíte v něm především správné rozměry pneumatik a ráfků.
Když víte, jakou velikost letních pneumatik potřebujete, můžete začít pomalu přemýšlet, jaké by pneumatika měla mít vlastnosti. Zajímat vás budou nejspíš hlavně dvě základní kritéria. Jednak je to váha nákladu, kterou pneumatiky uvezou a rychlost, s jakou se můžete ve svém voze prohánět.
Výběr letní pneumatiky podle rychlosti
Jezdíte rádi rychle? Pak byste se měli v první řadě zaměřit na takzvaný rychlostní index, který je na každé pneumatice uvedený. Označuje se sérií písmen, která vždy udávají maximální rychlost, kterou pneumatika bezpečně zvládne.
Základní pneumatiky mají označení Q a jsou určené na rychlosti do 160 km/h. Pokud vám občas těžkne noha na plynu stojí za to popřemýšlet o odolnějších variantách. Třeba pneumatiky s označením T vydrží i 190 km/h, extrémem jsou pak pneumatiky s indexem Y, které jsou určené na rychlosti do 300 km/h. Vybírejte rozvážně. Odolnější pneumatiky sice nabízejí větší možnosti, zároveň se to ale projevuje také na jejich pořizovací ceně.
Ověřte si, kolik pneumatika uveze
Pro ty, kteří využívají své vozidlo hlavně k převážení věcí a spíš než pokořování rychlostních rekordů je zajímají praktičtější vlastnosti, bude při výběru letní pneumatiky hrát hlavní roli hmotnostní index. I ten je napsaný na každé pneumatice a místo písmene je označený číslem od 65 do 100.
Pneumatiky, které mají nejnižší označení 65, uvezou náklady do hmotnosti 290 kg, největší nosnost mají pneumatiky s označením 100, které si poradí s 800 kg. Nosnost u pneumatik se sčítá, zároveň se do ní ale musí vejít i váha vozidla. Lepší než kalkulačka je nicméně technický průkaz. Minimální hmotnostní index je v něm vždy uveden, řidič si ovšem může vybrat i pneumatiky s vyšší nosností. Ty jsou ale samozřejmě dražší.
Jak vybrat rezervu
Samostatnou kapitolou je výběr rezervního kola. Řidiči se tady nabízejí dvě základní varianty, buď pořídit klasickou rezervu, nebo dojezdové kolo. Dojezdové kolo bývá menší a levnější, řidič s ním může ale jet maximálně rychlostí 80 km/h.
Rezervní kolo žádné takové omezení nemá a jako rezerva se dá použít letní i zimní pneumatika bez ohledu na počasí. Rezervu místo dojezdového kola řidič ocení třeba když se vydává na delší cesty. Zároveň je ale důležité uvědomit si, že jde pouze o provizorní řešení. Pneumatiky na vozidle musejí být z bezpečnostních důvodů stejné a to znamená i stejné sjetí pneumatik. I plnohodnotná rezervní pneumatika tak slouží pouze k dojetí k nejbližšímu autoservisu.
Další články
Druhy světel u auta a v jakých případech je používat
Od roku 2006 je v Česku povinné mít rozsvícená světla u auta i přes den. Druhů světel ale najdeme víc než jen klasická potkávací. V závislosti na aktuální…
Jak poznat špatný alternátor v autě? Sledujte chování kontrolky
Co je alternátor a jak funguje? Jak poznat, když se rozbije? Jaké poruchy jsou nejčastější? A co signalizuje kontrolka? Odhalte potíže s alternátorem včas…
Autem nově i bez dokladů. Jak se mění povinnost řidiče v roce 2024?
„Dobrý den, vaše doklady, prosím!“ Tak tuto otřepanou větu už byste při silniční kontrole nově slyšet neměli. Od 1. ledna 2024 totiž platí novela silničního…
Jak vyměnit vnitřní i vnější zpětné zrcátko? S trochou šikovnosti to zvládnete raz dva
Máte uražené vnější zrcátko? Prasklo vám u něj sklo? Nebo se vám uvolnilo vnitřní zrcátko? Pusťte se do výměny svépomocí – není to raketová věda a díky návodu…
Prémiová paliva: jaký mají vliv a vyplatí se je tankovat?
Šofér stojí před stojanem, přešlapuje a váhá. Měl by natankovat klasické palivo, na které jezdí už roky, nebo tentokrát sáhnout hlouběji do kapsy a zkusit…
Jak opravit prasklý nárazník snadno a rychle?
Objevili jste prasklinu na předním nebo zadním nárazníku? Ne vždy musíte hned investovat do celého dílu. V tomto článku vám poradíme, jak prasklinu…