Prémiová paliva: jaký mají vliv a vyplatí se je tankovat?
Šofér stojí před stojanem, přešlapuje a váhá. Měl by natankovat klasické palivo, na které jezdí už roky, nebo tentokrát sáhnout hlouběji do kapsy a zkusit dražší variantu? Otázka, která už napadla asi každého řidiče. Jenže v čem jsou vlastně prémiová paliva lepší?Správné rozhodnutí začíná pochopením principu moderních paliv. Ani nejstarší pojízdné vozy by si dnes s původními surovými palivy neporadily. I když do motorů stále lijeme “benzín”, nebo “naftu”, ve skutečnosti jde dnes spíš o koktejly složené ze základních složek a různých příměsí. Právě příměsi, nebo také aditiva, jsou to, co od sebe jednotlivá moderní paliva odlišuje.
Co je prémiové palivo
A tady se dostáváme k vysvětlení podstaty prémiových paliv. Zjednodušeně řečeno, čím je palivo prémiovější, tím více drahých aditiv v něm je. Pro řidiče to může přinášet různé výhody. Prémiová paliva typicky chrání motor a palivovou soustavu, snižují celkovou spotřebu paliva a zvyšují efektivitu vozu. Auto by s nimi zkrátka mělo lépe „šlapat“.
Rozdíl v jízdních vlastnostech nicméně z pravidla poznají jen zkušení jezdci. Na druhou stranu není to jen pocitová záležitost. Auto s prémiovým palivem skutečně lépe jede.
V případě benzínu to ovlivňuje oktanové číslo. Čím vyšší je, tím je benzín odolnější proti takzvanému klepání motoru. V praxi to znamená, že se benzín vznítí přesně v momentě, kdy má. Snižuje se tedy míra předčasného vznícení paliva. Motor pak působí jako lépe sladěný a funguje přesněji.
U nafty se používá pojem cetanové číslo. I tady platí, že bude motor fungovat přesněji, princip je ale trochu jiný. Čím vyšší je cetanové číslo, tím vyšší je schopnost nafty vznítit se v co nejrychlejším čase.
Jak fungují aditiva
Aditiva nicméně nemají za úkol jen zlepšovat jízdní vlastnosti, většina spíše chrání vůz a prodlužuje jeho životnost. Je jich celá řada a každé aditivum má svou specifickou funkci.
- Detergentní přísady: Jejich úkolem je čištění palivové soustavy.
- Maziva: Snižují tření a tím také snižují vibrace motoru.
- Antikorozní přísady: Slouží k ochraně kovových částí soustavy před korozí.
- Příměsi zvyšující oktanové a cetanové číslo: Snižují spotřebu a zlepšují efektivitu jízdy.
- Přísady pro lepší filtrovatelnost nafty: Hodí se hlavně v zimě, protože brání zamrznutí nafty a pomáhají udržet čistý palivový filtr.
Co se stane, když natankuji špatné palivo
Samozřejmě, pokud si spletete benzín s naftou, máte problém. Pokud jste ale zvyklí tankovat Natural 98 a místo něj natankujete Natural 95, nestane se nic. Všechna paliva jsou hlídaná přísnou normou, kterou musejí splňovat. Čím je palivo prémiovější, tím je výš nad touto normou. Rozdíl už ale nejspíš poznáte při dlouhodobějším používání. Auto může častěji potřebovat péči automechanika.
Pravdou je, že čím je vozidlo novější, tím je sofistikovanější. To znamená spoustu výhod, ale také spoustu částí, které se mohou snadno pokazit. Poškozená vstřikovací tryska, nebo třeba nefunkční palivové čerpadlo, bývají často poslední kapkou, po které se řidič rozhodne pořídit si nový vůz. I auto, které nejede, je nicméně dobré nabídnout nejdřív profesionálnímu prodejci náhradních autodílů. Běžně se totiž stává, že to nejcennější, motor, je v dobrém stavu a majiteli ještě přinese pěkných pár tisíc korun.Další články
Druhy světel u auta a v jakých případech je používat
Od roku 2006 je v Česku povinné mít rozsvícená světla u auta i přes den. Druhů světel ale najdeme víc než jen klasická potkávací. V závislosti na aktuální…
Jak poznat špatný alternátor v autě? Sledujte chování kontrolky
Co je alternátor a jak funguje? Jak poznat, když se rozbije? Jaké poruchy jsou nejčastější? A co signalizuje kontrolka? Odhalte potíže s alternátorem včas…
Autem nově i bez dokladů. Jak se mění povinnost řidiče v roce 2024?
„Dobrý den, vaše doklady, prosím!“ Tak tuto otřepanou větu už byste při silniční kontrole nově slyšet neměli. Od 1. ledna 2024 totiž platí novela silničního…
Jak vyměnit vnitřní i vnější zpětné zrcátko? S trochou šikovnosti to zvládnete raz dva
Máte uražené vnější zrcátko? Prasklo vám u něj sklo? Nebo se vám uvolnilo vnitřní zrcátko? Pusťte se do výměny svépomocí – není to raketová věda a díky návodu…
Jak opravit prasklý nárazník snadno a rychle?
Objevili jste prasklinu na předním nebo zadním nárazníku? Ne vždy musíte hned investovat do celého dílu. V tomto článku vám poradíme, jak prasklinu…
Motor zní jako bruska, máte vysokou spotřebu paliva? Zkontrolujte si turbo
Je to skvělý pocit. Potřebujete zvýšit rychlost třeba při předjíždění. Přišlápnete plynový pedál, auto zrychluje a nejednou zabere turbo dmychalo. Výkon…