Malá nehoda a hromada otázek. Jak řešit ťukanec
Každý doufá, že se tomu při řízení vyhne. Jenže bourání je s motorismem spojené už od jeho počátků. Jen v loňském roce v Česku došlo k 94 945 dopravním nehodám. Dobrou zprávou je, že drtivá většina z nich se obešla bez zranění. Řečí čísel: 78 procent dopravních nehod v loňském roce odnesly jen plechy. I poničený lak ale umí vystresovat, zvlášť když řidič neví, co si v takové situaci počít.Obecně platí, že policisté nemají povinnost jezdit ke každé dopravní nehodě. Ideální je situace, když nedojde k závažným škodám jak na zdraví, tak na majetku a oba řidiči se dokážou domluvit, kdo za kolizi mohl. V praxi ale obecná pravidla mohou způsobit spíš víc škody, než užitku a je dobré mít na paměti, že jsou situace, kdy je potřeba přivolat policistu i k banálním nehodám.
Kdy musím k nehodě volat policii
Zákon říká, že policii je nutné volat, pokud dojde ke škodě vyšší než 200 tisíc korun. To je ale dost zrádné pravidlo. Obzvlášť, pokud řidič poškodí třeba exkluzivní sportovní vůz, u kterého pomalu jen otevření kapoty v autoservisu vyjde na několik desítek tisíc korun. Pokud si tedy řidič není jistý, je možné vždy na linku 158 zavolat a dopravní nehodu s policií zkonzultovat. Operátor na lince pak vyhodnotí, jestli je asistence policistů nutná.
Přítomnost policie je ale nezbytná i v dalších případech bez ohledu na dvousettisícové pravidlo. Například pokud je při nehodě způsobená škoda ještě někomu dalšímu. Auto může mít třeba jen ulomené zrcátko, nebo rozbité světlo, pokud ale jeden z účastníků nehody skončí v plotě domu u silnice, musí na místo přijet policista.
Policisty musejí řidiči na místo zavolat také v případech, kdy dojde k poškození silnice, nebo značení. Logicky je nutná jejich přítomnost také pokud se stane trestný čin a volají se i v případě, kdy se řidiči nedokážou dohodnout, kdo nehodu způsobil.
Kdo platí škodu při dopravní nehodě
Pokud je s dalším řidičem rozumná řeč, je ideální sepsat s ním na místě záznamový arch o nehodě. Pojišťovny doporučují vozit ho s sebou při každé jízdě třeba uložený v kaslíku pod palubní deskou. Přesný vzhled dokument nemá. Na internetu najdete různé varianty, a i když jejich podoba může být hodně rozdílná, pojišťovně by většina z nich měla stačit. Důležité je, aby formulář obsahoval:
· místo a čas dopravní nehody
· identifikaci všech účastníků a jejich vozidel
· popis příčiny, průběhu a následků
Pokud vám druhý řidič nechce sdělit údaje o sobě a o vozidle, porušuje tím zákon. V takovém případě je potřeba zavolat policii.
Důležité je hlavně dohodnout se na tom, kdo dopravní nehodu způsobil. Škoda na vozidle poškozeného je totiž hrazena z povinného ručení viníka. Ten naopak může dostat peníze od pojišťovny pouze pokud má havarijní pojištění.
Další články
Jak poznat špatný alternátor v autě? Sledujte chování kontrolky
Co je alternátor a jak funguje? Jak poznat, když se rozbije? Jaké poruchy jsou nejčastější? A co signalizuje kontrolka? Odhalte potíže s alternátorem včas…
Druhy světel u auta a v jakých případech je používat
Od roku 2006 je v Česku povinné mít rozsvícená světla u auta i přes den. Druhů světel ale najdeme víc než jen klasická potkávací. V závislosti na aktuální…
Autem nově i bez dokladů. Jak se mění povinnost řidiče v roce 2024?
„Dobrý den, vaše doklady, prosím!“ Tak tuto otřepanou větu už byste při silniční kontrole nově slyšet neměli. Od 1. ledna 2024 totiž platí novela silničního…
Jak vyměnit vnitřní i vnější zpětné zrcátko? S trochou šikovnosti to zvládnete raz dva
Máte uražené vnější zrcátko? Prasklo vám u něj sklo? Nebo se vám uvolnilo vnitřní zrcátko? Pusťte se do výměny svépomocí – není to raketová věda a díky návodu…
Prémiová paliva: jaký mají vliv a vyplatí se je tankovat?
Šofér stojí před stojanem, přešlapuje a váhá. Měl by natankovat klasické palivo, na které jezdí už roky, nebo tentokrát sáhnout hlouběji do kapsy a zkusit…
Jak opravit prasklý nárazník snadno a rychle?
Objevili jste prasklinu na předním nebo zadním nárazníku? Ne vždy musíte hned investovat do celého dílu. V tomto článku vám poradíme, jak prasklinu…