Přehřát se může i nové auto. Co dělat, když přijdou problémy
Ještě před pár lety jste mohli vidět u krajnice odstavené kouřící auto celkem běžně. Kolona na dálnici a horké letní počasí uměly dát starším vozům pořádně zabrat. Dnes už to tak běžné není, ale pozor, i nové auto se může přehřát.Samozřejmě moderní vozy jsou technicky vyspělejší. To v zásadě znamená menší riziko poruchy jeho klíčových částí, ale o to větší problém, když k takové poruše dojde. To samé platí o přehřívání. Šance, že moderní auto nezvládne jízdu do kopce nebo zmiňovanou kolonu, je malá. O to víc by se měl ale řidič mít na pozoru, pokud k přehřátí dojde. Rychlou a správnou reakcí může zabránit drahým opravám.
Co může způsobit přehřátí motoru
Každý řidič ví, že přehřátí motoru není žádná legrace. V nejhorších případech může auto vážně poškodit. Extrémní teploty mohou způsobit třeba zničení těsnění hlavy válců, roztavit písty motoru nebo přímo vést k zadření celého motor. Pokud se přehřívání opakuje, je potřeba co nejrychleji najít příčinu. Těch může být celá řada.
- Zaseklý termostat – Drobný, ale nepříjemný problém. Termostat se otevírá, pokud jsou v motoru příliš vysoké teploty a pak pouští horkou kapalinu do chladiče. Když se zasekne otevřený, auto bude hůř fungovat, než se pořádně rozehřeje. Když se zasekne zavřený, je to horší. Teplo nemá kam unikat a hrozí vážné poruchy.
- Nefunkční ventilátor chlazení motoru – Nejčastěji tuto závadu pocítíte při stání v kolonách, kdy chladícímu systému nepomáhá proudění vzduchu.
- Nedostatek chladící kapaliny – V ideálním případě by u moderních aut neměla chladící kapalina unikat vůbec. Jenže stát se může cokoliv: špatné těsnění, poškozená hadička… Dočasné řešení je jednoduché, stačí kapalinu po vychladnutí motoru doplnit. I tak ale vyhledejte raději pomoc odborníka.
- Závada v chladícím systému – Zanesené nebo vadné hadičky mezi chladičem a motorem zhoršují průtok chladící kapaliny. Může dojít také k zavzdušnění systému. Zanesený může být i chladič.
- Nedostatek oleje – Olej v autě neslouží pouze k mazání, ale také k chlazení. Pokud oleje v motoru ubývá, může to vyústit ve zvýšení teploty motoru.
Co dělat, když se auto přehřeje
Pokud se rozsvítí výstražná kontrolka, většina řidičů má tendenci co nejrychleji vypnou motor. To je ale záludná chyba. Při vypnutí motoru totiž nefunguje ani chladící systém a teplota motoru může dál stoupat.
Řidič by tedy měl ideálně co nejrychleji vyřadit rychlost a zapnout topení, zastavit na krajnici a opatrně vystoupit z vozu. Teplota by měla začít postupně klesat. Pokud ani během několik minut klesat nezačne, teprve pak je na místě vypnout motor a následně vyhledat pomoc odborníka.
Pokud máte dojem, že problém je v nedostatečném množství chladící kapaliny a chcete ji sami dolít, dejte si velký pozor. Hrozí totiž opření. V nádobce je přetlak 1-1,4 baru. U moderních automobilů by s víčkem téměř nemělo jít hnout, pokud ale nádržku otevře řidič násilím horké páry z ní vyletí a řidiči hrozí vážné popáleniny.
Problematické je také dolévání studené chladící kapaliny do rozpálené soustavy. Teplotní šok může nenávratně poškodit některé součástky. V každém případě tedy platí, že dolévání chladící kapaliny by mělo proběhnout jen v případě, že je motor důkladně vychladlý.
Dobrou zprávou je, že většinu poničených dílů je vždycky možné vyměnit. Pokud sháníte náhradní díl neváhejte se obrátit na spolehlivého prodejce autodílů.Další články
Jak poznat špatný alternátor v autě? Sledujte chování kontrolky
Co je alternátor a jak funguje? Jak poznat, když se rozbije? Jaké poruchy jsou nejčastější? A co signalizuje kontrolka? Odhalte potíže s alternátorem včas…
Druhy světel u auta a v jakých případech je používat
Od roku 2006 je v Česku povinné mít rozsvícená světla u auta i přes den. Druhů světel ale najdeme víc než jen klasická potkávací. V závislosti na aktuální…
Autem nově i bez dokladů. Jak se mění povinnost řidiče v roce 2024?
„Dobrý den, vaše doklady, prosím!“ Tak tuto otřepanou větu už byste při silniční kontrole nově slyšet neměli. Od 1. ledna 2024 totiž platí novela silničního…
Jak vyměnit vnitřní i vnější zpětné zrcátko? S trochou šikovnosti to zvládnete raz dva
Máte uražené vnější zrcátko? Prasklo vám u něj sklo? Nebo se vám uvolnilo vnitřní zrcátko? Pusťte se do výměny svépomocí – není to raketová věda a díky návodu…
Prémiová paliva: jaký mají vliv a vyplatí se je tankovat?
Šofér stojí před stojanem, přešlapuje a váhá. Měl by natankovat klasické palivo, na které jezdí už roky, nebo tentokrát sáhnout hlouběji do kapsy a zkusit…
Motor zní jako bruska, máte vysokou spotřebu paliva? Zkontrolujte si turbo
Je to skvělý pocit. Potřebujete zvýšit rychlost třeba při předjíždění. Přišlápnete plynový pedál, auto zrychluje a nejednou zabere turbo dmychalo. Výkon…